Ik schreef al eerder over niet te missen food- en drink trends (hallo Dutch Cuisine, welkom mighty mocktails!). Maar ook op restaurant gebied staat er in 2019 er nogal wat te gebeuren. Restaurant site IENS deed onderzoek naar de wereldwijde culinaire trends, die ook volop in de Nederlandse restaurants terug te vinden zijn. Van dineren op basis van je DNA tot hyperrealistische augmented reality-menu’s: dit zijn de 7 wereldwijde trends in de restaurant-industrie.

1. Visuele sensatie

De afgelopen jaren hebben Instagram en andere apps om foto’s te delen, een ware revolutie teweeggebracht in de hospitality industrie. Restaurants (en bars) doen er van alles aan om hun klanten te verrassen. Sommige restaurants hebben zelfs hun belichting aangepast en creëren speciale gerechten (en cocktails) om de impact op social media te maximaliseren. De ‘Rainbaos’, regenboogkleurige Bao Buns van HappyHappyJoyJoy in Amsterdam en de ‘Gold Ricchezza’, de met bladgoud beklede pizza’s van restaurant Fiko (ook in Amsterdam) zijn een ware hit op Instagram. 

trend de kleurrijke baos van HappyHappyJoyJoy
Voer voor Insta, de Rainbaos van HappyHappyJoyJoy

2. Continue groei van technologie

Van hyperrealistische augmented reality-menu’s, bezorging met drones en betaling met apps; restaurants integreren steeds meer technologische oplossingen. In sommige restaurants wordt tech zelfs onderdeel van de ervaring. Zoals bij het robotrestaurant Robot.He in Shanghai (in de supermarkt van Alibaba). Hier word je bij de ingang verwelkomd door een levend organisme (een echt mens!), en ook in de keuken staan mensen, maar voor de rest regelt het softwaresysteem, via je telefoon, alles. Een kleinschaliger Nederlands voorbeeld is te zien bij de restaurants van Ron Blaauw, waar gasten met behulp van de Winestein app via de tablet hun wijnkeuze kunnen maken en vervolgens doorgeven aan het bedienend personeel.

trend in de restaurant industrie: gerobotiseerde bediening
Bij Robot.He is er geen bedienend personeel

3. Dineren op basis van DNA

Consumenten vinden het steeds belangrijker om te weten wat ze eten – en wat dit met ze doet. Dit leidt tot de lancering van apps die restaurantgasten helpen onbekende ingrediënten te identificeren. Vita Mojo, een in Londen gevestigde restaurantketen, creëert zelfs maaltijden die zijn afgestemd op het persoonlijke DNA van hun gasten.

4. Transparantie en milieuvriendelijkheid

In het verlengde hiervan eisen consumenten in toenemende mate transparantie rondom de oorsprong van voedingsmiddelen, groeimethoden en verwerkingsmethoden. Grote ketens rollen steeds vaker mainstream eco-initiatieven uit: hotelketen Marriott verwijderde de plastic wegwerprietjes en roerstaafjes in alle 6.500 hotels wereldwijd en ook Starbucks is van plan om plastic rietjes in 2020 uit te faseren. Milieuvriendelijke oplossingen tegen voedselverspilling van kleinere bedrijven zijn er ook. Zoals restaurant InStock in Amsterdam dat menu’s creëert met restjes van supermarkten. En de jongens van Bluespoon bar in het Amsterdamse Andaz hotel die bruikbare restanten uit het restaurant tot cocktails verwerken (hier lees je meer over dit heerlijke concept).

Prachtige cocktail met bite bij Bluespoon in Amsterdam
Circulaire cocktail bij Bluespoon

5. Veganisme

Door de groeiende groep veganisten, zien we steeds meer veganistische menu’s én wijnarrangementen in de restaurant-industrie (in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken is niet alle wijn plantaardig geproduceerd, hier lees je er meer over). Deze trend leidt ook tot nieuwe concepten die veganisme combineren met een andere keuken, zoals in het veganistische Koreaanse restaurant saVeg in Calgary, gelanceerd door de Canadese YouTube-ster Cheap Lazy Vegan.

trend: Vegan Ceasar salad met boerenkool
Steeds meer restaurants hebben veganistische gerechten op de kaart. Zoals bij het Amsterdamse Dignita, waar de vegan Ceasar salad is besprenkeld met vegan Parmezaan

6. Eten als ervaring

Gewoon lekker uit eten is steeds minder gewoon. Gasten willen geïnspireerd en verrast worden. Uit eten moet een boeiende gastronomische ervaring worden, kortom. Dit verklaart de opkomst van cartoon-themarestaurants als het First Official totoro-thema restaurant in Bangkok waar je als een superhero kunt dineren. Dichterbij huis is er de multi-sensorische eetbeleving bij Dinner in Motion, een 360 graden restaurant in Eindhoven. Bij Restaurant Zheng in Den Haag dineer je zoals in het Chinese keizerrijk. En Graphite is Nederlands eerste speak-easy restaurant.

prachtig dessert bij Graphite in Amsterdam
Een speak-easy binnenkomen is lastig, passende bij de beleving. Maar ook de gerechten bij Graphite zijn een beleving op zich

7. Superfood restaurants

Superfoods zijn geen onbekend fenomeen. Er zijn al tal van restaurants die über gezonde ingrediënten in hun recepten verwerken. In 2019 gaat dit nog een stap verder met de introductie van functionele ingrediënten in gerechten. Ingrediënten die natuurlijke verbeteringen voor lichaam en geest promoten. Zoals collageen voor schoonheid, cannabis voor ontspanning en hibiscus tegen een hoge bloeddruk. Nieuwe concepten die deze trend volgen zijn holistische restaurants en chique gezonde restaurants.

Nog meer trends op het gebied van eten en drinken? Je leest het hier

Dank Iens en dank Doxa! De beschreven trends maken deel uit van The Dining Out Trends Report 2019 van Iens over de volgende grote trends in de restaurantindustrie – en tot stand gekomen in samenwerking met internationaal marktonderzoeksbureau Doxa.

Meer drink, eet en reistips? Volg me gerust!