Ik ben wat ik eet. Nooit ging dat zo op als nu. We worden steeds bewuster van onze gezondheid en dat alles wat we eten en drinken rechtstreeks in verband staat met hoe we ons voelen. En dat is te merken aan de trends op het gebied van eten en drinken. 

Trend 1: Vegan is here to stay

Duurzaamheid gaat een steeds grotere rol spelen in de voedingsindustrie. Er is geen planet B en in dit kader is veganisme niet meer voorbehouden aan een klein groepje dierenactivisten, maar een ware lifestyle aan het worden. Vegan (of wel plantaardige) restaurants schieten als paddenstoelen uit de grond. En daarmee is er ook een groeiende vraag naar vegan-wijnen.
(En wat dat precies zijn lees je hier.)

Trend 2: Taste the waste

“You shall waste not!” Er zijn (hoera!) tal van initiatieven van (kleine) bedrijven die met milieuvriendelijke oplossingen komen om voedselverspilling te bestrijden. Zoals restaurants die menu’s creëren met restjes van supermarkten. Een voorbeeld hiervan zijn de restaurants van InStock. En fruit en groente weggooien omdat het krom of lelijk is, vinden ook de makers van Kromkommersoep een idiote gedachte.

Ook interessant in dit kader: de app Too Good To Go die consumenten met winkels, restaurants en hotels verbindt zodat overtollig voedsel alsnog tegen gereduceerde prijzen verkocht wordt in plaats van weggegooid.

In de hedendaagse bar scene staat sustainability – letterlijk – op de kaart. Barmanager Martin Eisma van Bluespoon Restaurant & Bar in het Amsterdamse Andaz Hotel draait zijn hand niet om voor een circulaire cocktail, waarbij de garnering is gemaakt van gebruikte groenten- of fruitschil, er geen wegwerprietjes, servetjes en parapluutjes worden gebruikt en de ingrediënten het liefst huisgemaakt en natuurlijk zijn, zodat er geen onnodige verpakking weggegooid hoeft te worden. 

Een voorbeeld hiervan is zijn Close the Loop, waarbij keuken en bar samenwerken (strijden) tegen verspilling. Want luxe zou niet moeten gaan om verspilling, maar om de weelde van smaak, aldus Martin. Een waarheid als een koe.

Trend 2019: kopje met weggooi koffie bij Bluespoon
Bij Bluespoon staat maandelijks een nieuwe conscious craft cocktail centraal. Zoals een met eierschalen geïnfuseerde tonic met selderijzout en een Cold Brew van verspilde koffie

Trend 3: Plant-based milk 

Over koeien gesproken… Koeienmelk de witte motor? Moaw, eerder de witte sloper. Want melk van koeien blijkt lang niet zo gezond te zijn als ons jaren is voorgehouden. Ook sojamelk ligt steeds meer onder vuur, maar inmiddels komen er ook meer smakelijke varianten van melk op basis van plantaardige producten. Van rijstmelk tot amandelmelk. Koffietentjes bieden steeds vaker cappuccino’s, macchiato’s en flat whites met plant-based melk aan. 

koffie met hartje in melkschuim
Niets dan liefde voor een plant-based cappuccino bij het Zeeuwse AIRrepublic

Trend 4: Van hero naar zero

Vernulling vertrutting? Welnee! De vernulling van de natte sector (je moet het maar verzonnen hebben, dank trendwatcher Hans Steenbergen!) is een logisch gevolg van de gezondheidshype. We drinken bewuster dan ooit en de ontwikkelingen op het gebied van alcoholvrije dranken zijn niet te remmen. Alcohol wordt steeds vaker gezien als ‘het nieuwe roken’ en Dry January (het inlassen van een alcoholvrije maand) is steeds populairder. Na de 0,0 pils is het nu de beurt aan IPA, stout en porter 0,0%. Ook neemt het aantal momenten waarop alcohol wordt gedronken af. 

Trend 5: Sustainable wines

En als we wijn drinken, dan graag wijn met een goed verhaal. En het liefst een duurzaam verhaal. En dan gaat het niet zozeer om biologische of natuurwijnen, maar wijnen die een goed doel dienen. Zoals het ondersteunen van een lokale community. Een mooi voorbeeld is het Zuid-Afrikaanse wijnbedrijf Weltevrede Estate.  Hier is social responsability het DNA van het bedrijf. Niet als marketing instrument, maar omdat ze oprecht voelen dat dit móet. Ze produceren zo’n 350.000 flessen per jaar en van iedere verkochte fles gaat er een deel naar hun opgerichte Edge of Life, een stichting die zich richt op het herstel van de eigenwaarde van kinderen.

Twee jongetjes in de wijngaard in Zuid-Afrika
Bij het Zuid-Afrikaanse Weltevrede staan kinderen bovenaan

Trend 6: Spice it up 

Vooral jonge(re) consumenten zijn op zoek naar uitdagingen in het smaakpalet. Zuur, bitter en spicy worden steeds populairder. Kijk maar eens naar de opmars van de spicy soft drinks. Pittige frisdranken, die op smaak zijn gebracht met bijvoorbeeld gember, chillipeper of Timut-peper uit Nepal. Ook lekker in een mocktail. 

Trend 7: Mighty mocktails 

Did someone say mocktail? Dat is toch zo’n veel te zoete kindercocktail? Think again! Mocktails zijn niet langer ondergeschikt op de bar kaart, maar een bloedserieus alternatief. Ze worden omarmd door bartenders, die ervoor zorgen dat je soms nauwelijks nog verschil proeft met een cocktail waarin alcohol is verwerkt. 

een kleurrijke cocktail met watermeloen
Kleurrijk en kater vrij bij Bardak in Amsterdam

Trend 8: Function over flavour

Zoals gezegd worden we ons steeds bewuster van wat we eten en drinken. ‘Wat doet het drankje met me?’ is een steeds logischer vraag. Als het geen positieve (bij)werking heeft op ons lichaam, waarom zouden we het dan nog drinken? De drankindustrie speelt hier op in met dranken met natuurlijke additieven als verpulverde algen en zeewier. En als we alcohol drinken, dan wel graag een cocktail met gezonden ingrediënten. Denk aan cocktails waarin kurkuma (koenjit of tarmariek) is verwerkt, waarvan wordt gezegd dat dit goed werkt tegen hersenaandoeningen als Alzheimer.

Trend 9: Fermented drinks

 Over function over flavour gesproken… steeds meer restaurants en bars verdiepen zich in de kunst van het fermenteren. Denk aan kombucha, gemaakt van onder meer zwarte of groene thee en de kombucha-zwam. En kefir, niet meer van koemelk gemaakt als vroeger, maar van plant-based milk. Maar of kambucha en kefir echt lekker zijn, daar zijn de meningen over verdeeld.

Trend 10: Based on a true story

Voorgelogen bullshit van de voedingsindustrie? We zijn het meer dan zat. We willen weten waar ons eten vandaan komt. Niet alleen voor thuisgebruik, maar ook als we buiten de deur eten. We eisen in toenemende mate transparantie rondom de oorsprong van voedingsmiddelen, groeimethoden en verwerkingsmethoden. Denk in dit kader ook aan terroirisme (met extra i!). Food ethics (duurzame en eerlijke productie) en streekproducten worden steeds populairder. We willen de tijd en plaats in ons eten en drinken herkennen. 

ommuurde wijngaard van Clos des Papes
De wijnen gemaakt van druiven van de ommuurde wijngaard van Clos des Papes uit Châteauneuf-du-Pape smaken elk jaar anders. Want: terroir!

Trend 11: Clockless eating

Over tijd en eten gesproken; ook daarin verandert van alles. Drie maal daags op gezette tijden eten is niet meer van deze tijd. Met bezorgdiensten als Deliveroo kunnen we elk moment van de dag eten wat we willen (en hier lees je wat we afgelopen jaar het meest besteld hebben).

Trend 12: Nomadic cuisine

En wat we bestellen is steeds vaker fluïde; restaurant hebben meer en meer uiteenlopende wereldkeukens op de kaart. Food tourism is on the rise! 

Twee borden met Koreaans eten
The tourism of food: Koreaanse avond bij het Amsterdamse Skatecafe

Trend 13: Blurring

Ook steeds meer fluïde zijn de plekken waar we eten kopen en nuttigen. Retail en horeca lopen steeds vaker in elkaar over, denk aan het razend populaire Eataly in Italië. En voor fans van Eataly: er zijn geruchten dat de Italiaanse restaurant-retailer naar Nederland komt.

Trend 14: Dutch Cuisine

‘Wat van ver komt is lekker’ gaat niet altijd op – al is het maar omdat lokaal veel duurzamer is. Toeristen ontdekken niet alleen onze Nederwiet, maar ook de andere parels van onze bodem, velden, weilanden en wateren. Spruitjes waren nog nooit zo lekker. Niet doorgekookt en muffig, maar knapperig of als stoer gebraad.

Een goed voorbeeld is het onlangs geopende Carstens in Amsterdam dat de boerderij naar de stad brengt. En naast de producten van Nederlandse bodem hebben ook de wijnen bij Carstens een connectie met Nederland. Wijnen van eigen bodem vinden steeds meer doorgang. Volgens het KNMI zal de gemiddelde temperatuur in de huidige wijngebieden, wereldwijd, de komende tien tot twintig jaar met gemiddeld 2 graden Celsius zal stijgen. De omstandigheden voor wijnbouw in Nederland worden hiermee gunstiger. Een cru positief bijeffect van de klimaatverandering voor de Nederlandse wijnboer. 

spruitjes in een pannetje
Een eetbaar stilleven: de spruitjes van Carstens

Trend 15: Kopstoot pairing

Gevaarlijk lekker Hollands: als je dan toch voor alcohol gaat, blijkt good old Jenever een perfecte pairing bij je craft biertje. Maar hou het bij eentje. Hangovers? Die zijn zóóó 2018.  

Met dank aan de KVNW en aan de helden met de glazen bollen: HBMEO en Food Inspiration.

Meer drink, eet en reistips? Volg me gerust!